Diepdruk (2) Bij de mezzotint werd de hele koperplaat met een wiegijzer of tandrad van een braam voorzien wat een diepzwarte fluwelen tint bij afdrukken gaf. Door de braam op gewenste plaatsen met een schraapstaal en polijststaal te bewerken konden er mooie overgangen en nuances worden aangebracht. Bij de droge naald tekende men rechtstreeks met een staalharde naald op een gepolijste koperen plaat. De hierbij ontstane braam vormt een onscherpe rafelige groef welke op een krijtlijn lijkt. De ets vereenvoudigd de (zware) gravure technieken door de plaat met een zuurbestendige laag etsgrond of dek vernis te bedekken waarin de kunstenaar veel makkelijker met een stalen etsnaald kon tekenen. De plaat kon dan in een zuurbad worden uitgebeten. De etsplaat tekening wordt dan met een drukinkt ingevuld, de plaat zorgvuldig schoongemaakt (schoon slaan) en afgedrukt op papier met een vilt op een plaatpers.
O U D E T E C H N I E K E N I N D E P R E N T K U N S T
© Willie Bosch
Hand gekleurde gravure-etsen Leopold Robin
M U S E U M W E R K P L A A T S
DE AKKER 1        2         3         4       5       6     7
Dennenbosweg 185, 7556 CG Hengelo T (074) 242 10 97 E deakker@home.nl