Diepdruk (2)
Bij de mezzotint werd de hele koperplaat met een
wiegijzer of tandrad van een braam voorzien wat een
diepzwarte fluwelen tint bij afdrukken gaf. Door de braam
op gewenste plaatsen met een schraapstaal en polijststaal
te bewerken konden er mooie overgangen en nuances
worden aangebracht.
Bij de droge naald tekende men rechtstreeks met een
staalharde naald op een gepolijste koperen plaat.
De hierbij ontstane braam vormt een onscherpe rafelige
groef welke op een krijtlijn lijkt.
De ets vereenvoudigd de (zware) gravure technieken door de
plaat met een zuurbestendige laag etsgrond of dek vernis te
bedekken waarin de kunstenaar veel makkelijker
met een stalen etsnaald kon tekenen. De plaat kon dan in een
zuurbad worden uitgebeten. De etsplaat tekening wordt dan
met een drukinkt ingevuld, de plaat zorgvuldig
schoongemaakt (schoon slaan) en afgedrukt op papier
met een vilt op een plaatpers.
O U D E T E C H N I E K E N I N D E P R E N T K U N S T
© Willie Bosch
Hand gekleurde gravure-etsen Leopold Robin
M U S E U M
W E R K P L A A T S
Dennenbosweg 185,
7556 CG Hengelo
T (074) 242 10 97
E deakker@home.nl